К постам Опубликовано: 2016-11-22

10 способів спалитися, накручуючи поведінкові фактори

За останні кілька років увага до поведінкових факторів значно збільшилася. Посиланнями просуватися стало складніше, за деякі посилання тепер можна заробити фільтр, плюс видача стала більш конкурентною, тому потрібно було знайти ще незаспамленный фактор ранжування. Пошуковці знайшли його набагато раніше, ніж оптимізатори, але зараз проблема заспамленности цього сигналу наближається до посилальної проблеми, звідси прийняття активних заходів з боку пошукових систем щодо накрутчиків.

Яндекс багато разів попереджав власників сайтів не використовувати обманні методи, деякі сайти потрапляли під гарячу руку нових алгоритмів, ну і перед Новим Роком Яндекс подарував вебмайстрам різке зниження позицій саме за накрутку поведінкових факторів. Причому, якщо навіть вебмастера перестають їх накручувати і каються у скоєному, то час зняття фільтра невідомо і за деякими джерелами, може затягнуться на рік і більше, аналогічно фільтру "Пінгвін" в Google, з-за якого постраждала значна частина онлайн-бізнесу.

Покращувати поведінкові фактори важливо і потрібно. Але тут є якась межа, як і в будь-яких seo-техніках, яка може сигналізувати пошуковим системам про ваші наміри, чи ви хочете розвивати Інтернет і допомагати користувачам краще вирішувати їх завдання, або не привносячи нічого корисного в мережу, ви бажаєте стати вище тих, хто хоче і робить цю користь? Звичайно ж, накручувати ПФ можна по-різному, вічна боротьба автоматизаторів (не плутати з оптимізаторами) з пошуковими системами народила різні технології, кожна з яких намагається усунути недоліки попередньої і зватися "білої" технікою.

Градієнт поведінкових факторів

Де ця межа, через яку не можна переступати, щоб не потрапити під фільтр в Яндексі за накрутку поведінкових? Думаю, що вона розмита і навіть служба підтримки пошуковика не відповість вам на це питання. Крім того, ця межа може поступово зміщуватися (частіше в чорну сторону). Нижче представлені кілька варіантів, як пошуковики можуть знаходити накрутчиків, аналізуючи різні доступні їм сигнали.

10 способів знайти накрутчиків ПФ

— Одні і ті ж IP-адреси клікер
Як визначити IP-адреси ботів або користувачів з, з яких виробляються кліки? Для цього досить зайти в відомі системи оптимізації поведінкових факторів, створити тестовий проект з маркерними запитами і відстежити позначені запити у себе в пошуковій видачі. За кілька днів/тижнів можна позначити всі IP-адреси, замішані в обмані і далі використовувати їх для аналізу поведінки і/або навчання своїх алгоритмів. Також, за IP-шникам можна зібрати весь пул запитів, за яким накручують поведінкові.

— Вітальні запити з спаленных IP
Деякі оптимізатори намагаються поліпшити брендовий складову пошуку, тому додають до системи накрутки вітальні (або навігаційні) запити. Вітальні запити з спаленных IP-адрес безпосередньо можуть говорити пошуковим системам, хто займається шахрайством.

— Використання сервісів Яндекса з позначених IP
Деякі системи накрутки дозволяють прикрутити Яндекс.Метрику, виробляючи вхід до неї через свої IP-адреси, які пошуковики напевно давно помітили. Тут зменшується ймовірність забанити конкурента через накрутку поведінкових, так як доступ до своїх сервісів має лише власник сайту.

— Використання Яндекс.Бару або Яндекс.Браузера у клікер
Ще один спосіб спалити (позначити) клікер – відстежити активне використання їм популярних сервісів накрутки ПФ через свій браузер або Яндекс.Бар.

— Відстеження реферера
Деякі системи перенаправляють користувача результати пошуку по просуваються запитам, намагаючись повернути на сайт накрутчиків. В даному випадку, при перенаправленні, зберігається реферер (звідки прийшов користувач) і з нього також можна вирішити, чи варто враховувати поведінку відвідувача в алгоритмах чи ні.

— Відсутність досягнення цілей
У якийсь період часу цільовий трафік на сайті може підвищитися (при накрутці ПФ), але при цьому до досягнення цілей залишиться колишнім. Цілі можуть бути налаштовані в Яндекс.Метриці. Це хороший джерело сигналу, що з трафіком сайту щось не так.

— Приріст відвідуваності без змін на сайті
Якщо пошуковики не фіксують жодних змін на сайті, то органічний трафік у нього може підвищитися лише у разі, якщо змінився алгоритм (про це пошуковики знають), або хтось з конкурентів вище в ТОПе вилетів вниз. Якщо ні того, ні іншого не сталося, але органічний трафік сайту зріс з несезонним запитам, сайт можна запідозрити в накрутці поведінкових та провести подальший аналіз, перш ніж забанити.

— Шаблонні дії відвідувачів
Існують різні методики визначення дублікатів в кликстриме. Вони використовувалися раніше для захисту від клікфрода в контекстній рекламі. Ті ж методи можуть використовуватися і для органічної видачі.

— Слабке розподіл браузерів/пристроїв
Якщо відокремити реальних користувачів від ботів або тих, кому запропонували встановити, то це явно дві абсолютно різні картини. Різкий перекіс подібного розподілу в статистиці сайту може теж бути сигналом накрутки.

— Середня довжина сесії спільно з іншими шаблонними факторами
Тут можна навчати систему на маленькій позначеної вибіркою, виявляючи шаблони в поведінці. Головне не помилитися в тому, хто замовив це поведінка :) Іноді під гарячу руку можуть потрапити зовсім нешкідливі сайти.

Як видно, якщо поставити завдання, то виявити накрутчиків не так складно. За 3 роки Яндекс далеко просунувся і краще шукати інші методи покращення цього сигналу. Наприклад, розвивати сайт для користувача, як заповідав Платон Щукін вже багато років тому.